تهران، بزرگراه همت، جنت آباد مرکزی، تقاطع 35 متری گلستان، کلینیک الیاد

سنگ کلیه

همه چیز در مورد سنگ کلیه

آنچه می خوانید...

سنگ کلیه در واقع املاح و نمک های بیش از حدی هستند که در کلیه جمع شده و رسوبات سختی را تشکیل می دهند. این سنگ ها می توانند به دلایل مختلفی به وجود آیند و در تمامی مجاری ادراری از کلیه گرفته تا مثانه دیده شوند.

حرکت سنگ کلیه ممکن است منجر به دردهای شدیدی شود. این سنگ ها اگر در سایزها و ابعاد کوچکی باشند به مرور و با خوردن مایعات زیاد به همراه ادرار از بدن خارج می شوند. اما گاهی اندازه این سنگ ها به ۵ میلی متر می رسد که در این شرایط منجر به انسداد مجرای ادراری می شود و نیاز به انجام عمل جراحی و برداشتن سنگ از آن ناحیه می باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض سنگ کلیه هستند؟

بیشتر افراد بر اثر عوامل ژنتیکی و محیطی دچار سنگ کلیه می‌شوند. اما احتمال ابتلا به سنگ کلیه در برخی افراد بیشتر از دیگران است. مانند افرادی که تازه به بلوغ جنسی رسیده اند و سن آنها بین ۲۶-۲۸ می باشد، افراد مسن و بالای ۵۰ سال، افرادی که پوست روشنی دارند، افراد کم تحرک و افرادی که عفونت های مجرای ادراری دارند. همچنین احتمال سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان می باشد.

علائم داشتن سنگ کلیه

تا زمانی که سنگ کلیه در بدن ثابت باشد و هیچگونه حرکتی نکند نمی توان علائم آن را متوجه شد. اما پس از مدتی مشکلات شروع شده و سنگ کلیه به سمت میزنای حرکت می کند، که در این شرایط علائمی مشابه موارد زیر قابل مشاهده خواهند بود:

• سوزش شدید حین ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ادرارهای تیره و با بوی نامطبوع
  • ادرار به رنگ قرمز و صورتی در می آید
  • درد شدید پهلوها و کمر و لگن
  • کاهش حجم ادرار
  • تب و لرز

انواع سنگ کلیه کدامند؟

سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که هر کدام از این سنگ ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. پس اگر نوع سنگ را بشناسید به راحتی می توانید متوجه علت بروز سنگ کلیه در خود شوید.

سنگ های کلسیمی

یکی از رایج ترین انواع سنگ کلیه، سنگ های کلسیمی و اُگزالات کلسیمی هستند. اگزالات ماده ای است که در اثر مصرف بیش از حد برخی از میوه ها،شکلات و سبزیجات در بدن تولید می شود.

سنگ اسید اوریکی

افرادی که مایعات و آب کمی در طول روز می نوشند دچار سنگ کلیه اسید اوریکی می شوند. علاوه بر این افرادی که پروتئین بالایی مصرف می کنند و یا از بیماری نقرس رنج می برند ممکن است دچار این دسته از سنگ کلیه ها شوند.

سنگ ستراویتی

در پاسخ به برخی عفونت ها مانند عفونت دستگاه ادراری سنگ کلیه ستراویتی تولید می شود. بعضی سنگ کلیه ها به سرعت رشد کرده و بزرگ می شوند. بنابراین نمی توان علائم زیادی از آنها مشاهده کرد.

سنگ سیستینی

این نوع سنگ در افرادی ایجاد می شود که ماده سیستین زیادی را در حین ادرار دفع می‌کنند.

سنگ کیستین

این نوع در موارد خاصی رخ می دهد و نادرتر از موارد دیگر می باشد. این سنگ‌ها در افرادی که به بیماری سیستینوری مبتلا هستند تشکیل می شوند.

سنگ استوریت

این دسته از سنگ های کلیه بیشتر در بانوانی که عفونت ادراری دارند بوجود می آید. اگر در صورت مشاهده عفونت ادراری اقدام به درمان کنید، ممکن است بتوانید از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری کنید. لازم به ذکر است اینگونه سنگ ها ممکن است رشد زیادی در کلیه داشته باشند و منجر به انسداد ادرار شوند.

راه های پیشگیری از سنگ کلیه

• مصرف کمتر نمک
  • مصرف کم غذاهایی که اگزالات زیادی دارند
  • مصرف کم غذاهایی که پروتئین زیادی دارند
  • مصرف کلسیم بالا
  • مصرف روزانه دو عدد انار
  • مصرف ویتامین آ
  • نوشیدن آب و مایعات زیاد

آزمایشات لازم برای تشخیص سنگ کلیه

• آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • اورولوژی
  • رادیولوژی

چه عواملی در ایجاد سنگ کلیه تاثیر دارند؟

• اضافه وزن
  • کمبود آب بدن
  • سدیم بالا
  • مشکلات روده ای
  • رژیم غذایی اشتباه

چه بیماری هایی می توانند احتمال  ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند؟

علاوه بر عوامل ذکر شده، یک سری بیماری ها ممکن است احتمال ابتلا به سنگ کلیه در افراد را بالا ببرد. بیماری هایی چون نقرس، دیابت، اسیدوز توبولی کلیه و پرکاری غده پاراتیروئید جزء این بیماری‌ها هستند. در ادامه دلیل هر یک از آنها را توضیح می دهیم.

نقرس

همانطور که کمی پیش اشاره کردیم افرادی که مبتلا به نقرس هستند و پروتئین بالایی مصرف می کنند، اسید اوریک خون بالایی دارند و این موضوع سبب رشد زیاد و درد فراوان سنگ کلیه می شود.

دیابت

دیابت شدید می تواند ادرار را اسیدی تر کند که این موضوع سرعت رشد سنگ را بسیار بالا می برد.

اسیدوز توبولی کلیه

یک مشکل کلیوی می باشد که موجب تجمع بیش از حد اسید در کلیه می شود.

پرکاری غده پارا تیروئید

این غده می تواند موجب تولید بیش از حد هورمون در بدن شود و میزان کلسیم خون را بالا ببرد.

مصرف چه داروهایی منجر به سنگ کلیه می شود؟

مصرف برخی داروها نیز می تواند در ایجاد و رشد سنگ کلیه تاثیر گذار باشد. از جمله داروهای آنتی بیوتیک مانند سیپروفلوکساسین، داروهای درمان بیماری ایدز، داروهای درمان فشار خون که میزان ادرار را افزایش می دهند و موجب بروز سنگ کلیه می‌شوند.

راه های درمان سنگ کلیه

۱. مصرف آب فراوان در طول روز

۲. مصرف داروهای شل کننده عضله میزنای

۳. سنگ شکنی با دستگاه های مخصوص

۴. عمل جراحی برای سنگ های بسیار بزرگ

۵. انجام آندوسکوپی

۶. جراحی غده پاراتیروئید

چرا پس از دفع سنگ مجدد دچار درد می شویم؟

بسیاری از افراد پس از دفع سنگ کلیه، دچار درد های آزار دهنده می شوند. این دردها بی دلیل نیستند، دلایل اصلی آن می تواند یبوست، درد ارجاعی، مسدود شدن حالب، وجود یک سنگ کلیه دیگر و التهاب نیز باشد.

کلام آخر

دفع سنگ کلیه همراه با درد بسیار می باشد. شما می توانید برای احساس درد کمتر در این دوران از قرص های مسکن استفاده کنید. پیش از دفع سنگ تمامی موارد ذکر شده را رعایت کنید و برای اطلاع دقیق از وضعیت خود نزد پزشک روید. پس از دفع سنگ، آن را نزد پزشک خود ببرید تا با توجه به شناسایی نوع سنگ، مراقبت و تجویزهای بعدی را به شما ارائه دهد.

دکتر داریوش محمدی

فوق تخصص اورولوژی